مصطلحات خاصة بكروت الشاشة
| |
karika |
| التاريخ: الأحد, 2015-01-11, 3:04 PM | رسالة # 1 |
عضو فعال
مجموعة: المدراء
عدد المشاركات: 44
التقييم:
427
حالة: Offline
|
|
GPU = Graphic processing unit وهو معالج الكارت الذي يقوم بترجمة كل من color depth , resolution , pixels .. وهكذا الى اشارات تصلح للعرض على ال Monitor
Video Memory
وهي ذاكرة الكارت التي تسمح للمعالج GPU بالاحتفاظ ومعالجة البيانات ... وطبعا هي مهمة لسرعة ءاداء الكارت Performance .... ولكن زيادتها لا تعني زيادة قدرة المعالج GPU على معالجة البيانات بصورة افضل يعني هي بتسرع عمليه المعالجة لو زادت لكن لو معالج مش قادر مثلا يعمل ظل Shadow ..هي مش حتقدر تعمل أي شيء كذلك هي لو زادت ممكن تخلي المعالج يقدر يعمل عمليات لم يجد مساحه يعملها قبل ذلك يعني لو معالج بيعرف يعمل ظل shadow ولكن ليس عنده مساحه فلن يطلع الظل لكن لو زودت المساحة حيلاقي مكان يعمل فيه ما يريد والظل حيطلع هذا عن تجربة طبعا وطبعا انواعها زي الرامات بالظبط SD DDR1 DDR2 DDR3 DDR4 الخ.... وهكذا
Memory Bandwidth
هو مجموع مساحة البيانات التي يتعامل معها الكارت منه واليه وتقاس بال GB/sec
Fill Rate هو عدد البكسل التي يستطيع المعالج توليدها في الثانية الواحده
RAMDACs = Random Access Memory Digital to Analogue وهو فيه كلام كتير بس من الآخر هو سرعة تحويل ونقل الناتج النهائى من المعالج الى ال RAM ثم التحويل الى اشارات كهربائية بالفولت الى المونيتور(Analogue)
Vertex per Second وهو سرعة انشاء وتوليد ال Vertex ال Vertex هو نقطة اثناء تصميم وانشاء الصورة او توليدها ..... لو عندك 3 فيرتكس يتم توصيلهم ببعض و يعملوا مثلت ولو اربعة مربع وبعد ذلك يتم تلوينهم وطبعا كل vertex مكون من عدد من pixels حتى لا يتم اللخبطة
Pixel per Clock معدل توليد ال pixel في وحدة ال clock طبعا ال Clock معروف وهو عبارة عن معيار لسرعة أداء الكارت( اهههههههههههه من الClock كان السبب في حرق كثير من الاجهزة)
Graphic BUS type وهما نوعين AGP PCI-E وطبعا الاخير هو الاحدث
Transfere Rate وهو معدل نقل البيانت بين البورده و بين كارت الشاشة فال AGP بيكون 2X 4X 8X اما ال PCI-E بيكون 16X
Memory Interface هي عدد البت التي يتعامل بها الكارت كوحده واحده ... وهي بتفرق كثير في اداء المعالج تخيلو كارت اكتر حاجة بيعرف ينقلها 16bit per second والتاني 256bit per second ..لا تقارن
Mmeory Data Rate وهي سرعة نقل البيانات بين أجزاء ذاكرة الكارت وبين معالجه والآن نأتي الى الموضوع الأهم والذي لاحظت أن بعض أعضاء منتدى الألعاب في المشاغب تسأل عنه أو غير فاهمينه جيدا
PixelShader أولا ماهو ال Shader هو عبارة عن مجموعة برامج معقدة لها سكريبت خاص بها. تحدد الصفات النهائيه للسطوح مثل اللمعان وامتصاص الضوء الانعكاس والانكسار... وكلمة Pixel هنا تعني ان هذا البرنامج يطبق الناتج على ال Pixel الواحد وهو له جزئين .. جزء Software .. موجود في اللعبة طبعا بيروح للكارت Hardware علشان يعالجه ويطلع الناتج ... وطبعا لازم يكون الكارت داعم Support له .
ودى مجموعة مصطلحات مختصره علشان مصدعكوش اكتر من كده هههههههههه
Series : الفئة أو السلسلة .
توقيع karika |
|
|
|
|
| |
|